torstai 21. huhtikuuta 2016

Cagliarin reissu

Salve! J

Lähdimme viime lauantaina viettämään viikonloppua Sardinian pääkaupunkiin Cagliariin. Se on myös saaren suurin kaupunki. Lähdimme lauantai-aamuna bussilla ensin Macomeriin, jonne kesti mennä noin 30 minuuttia. Macomerissa on Bosaa lähinnä oleva juna-asema, joten sieltä hyppäsimme Cagliarin junaan. Junamatka kesti noin 2 tuntia. Junaliput oli helppo ostaa aseman automaatista, mutta bussiliput olikin astetta vaikeampi homma löytää kun niitä myydään täällä Bosassa vain yhdessä baarissa.

Marinassa sijaitseva venesatama

Cagliarin kaupungissa on asukkaita noin 160 000, ja koko alueella noin 300 000. Cagliari sijaitsee Välimeren rannalla aivan Sardinian eteläosassa. Kaupungissa on useita historiallisia rakennuksia ja muutamia museoita. Myös 8 km pitkä hiekkaranta Poetto on suosittu nähtävyys.
Fun fact - Kuuleman mukaan Cagliarissa ollessa on lähempänä Afrikkaa kuin itse Euroopan mannerta.

Junamatka meni nopeasti ja pian saavuimmekin Cagliariin. Olimme varanneet huoneen Marina-hostellista, joten lähdimme cappuccinojen jälkeen suunnistamaan sinne. Löysimme hostellin ja saimme huoneen, joka oli ihan mukava, 2 kerroksessa oleva perus hostellihuone. Sijainti Marina-nimisellä alueella oli kiva, siellä oli paljon ravintoloita, kauppoja, venesatama ja meri oli lähellä.

Hostel Marina                                                                              ja hostellihuonetta

Ensimmäisenä Cagliari-päivänämme tutustuimme kävellen alueeseen ja pyörimme ympäriinsä. Menimme myös bussiin jonka piti mennä kaupungin toiselle puolelle Le Vele-kauppakeskukseen mutta tottakai onnistuimme menemään pysäkin ohi. :DD no mutta tuli nähtyä kivoja maisemia. Lauantai-illalla menimme myös istumaan iltaa pariin ravintolaan.

Ihana auringonlasku! :)

Toisena päivänä sunnuntaina heräsimme suht ajoissa ja menimme aamupalalle. Sitten suuntasimme Poetto-hiekkarantaa kohti. Pääsimme melko nopeasti perille bussilla. Ranta oli mahtava! Se jatkui silmänkantamattomiin ja vesi oli turkoosia. Rannan ympärys oli täynnä baareja ja ravintoloita. Makailtuamme rannalla jokusen tunnin lähdimme tarkoituksena taas mennä Le Vele-kauppakeskukseen, mutta menimme väärään bussiin, suunnistustaidot 10+. :D kysyimme kuitenkin kuskilta neuvoa ja onneksi olimme aika lähellä kauppakeskusta, joten jouduimme vain kävelemään noin kilometrin. Kauppakeskus oli mukava, vaikka ei meillä kauheasti aikaa ollut olla siellä kun piti lähteä Marinaa kohti josta junamme lähti noin 18.30.

Spiaggia Poetto

Takaisinmenomatka meni myös hyvin, vaikka juna oli enemmän tai vähemmän vanhanaikainen. Macomerissa odotimme bussia puoli tuntia. Kuski ei osannut yhtään englantia, joten nousimme bussiin toivoen että se menisi Bosaan. Bussimatkan piti siis kestää 30 min, mutta se kestikin 1,5 h… Bussi kiersi kaikki maailman nummet ja kylät, mutta onneksi päädyimme lopulta Bosaan. Oli kaiken kaikkiaan onnistunut reissu!