Ciao!!
Tässä postauksessa kerron hieman hotellistamme työssäoppimispaikkana ja työn sisällöstä.
Olemme siis Corte Fiorita-hotellissa työssäoppimassa,
vastaanotossa. Suurimman osan huhtikuuta meillä oli hyvin epäsäännölliset
työajat, ja saimme tietää edellisen päivän iltana milloin on töitä. Nykyään
työt ovat vuoroissa, yhdellä aamuvuoro, yhdellä iltavuoro ja yhdellä
vapaapäivä, tämä systeemi siis jatkuu myös viikonloppujen yli. Vuoroista
huolimatta välillä meidät saatetaan kutsua töihin muulloinkin, jos vaikka
hotelliin on tulossa suuri ryhmä check-in-asiakkaita. Työhön kuuluu enimmäkseen
respassa oloa, mutta myös juoksevia asioita kuten ruokaostosten tekemisessä
auttamista. Respassa kirjaamme tulleita varauksia hotellin käyttämään Hotel
2000-järjestelmään (joka on italiaksi), hoidamme check-in ja
check-out-tilanteita, tarkistamme että varaukset on oikein, teemme hieman
paperitöitä, teemme laskutuksia, vastailemme asiakkaiden kysymyksiin, päivystämme vastaanotossa kun
muut työntekijät hoitavat hotellin muita asioita, näytämme walk-in-asiakkaille
huoneita ja saatamme asiakkaita huoneisiinsa.
Iida ja Niina respassa
Corte Fiorita on pieni hotelli, jossa on yhteensä 26
huonetta. Työntekijöitä on vain 3 (joista 2 on omistajia) + siivoojat. Töissä
on tuttavallinen tunnelma ja työntekijät Antonio, Marco ja Anna-Maria ovat
ottaneet meidät todella avoimesti vastaan ja he ovat todella mukavia. He ovat
selittäneet kaikki asiat perusteellisesti ja vastailevat aina mahdollisiin
kysymyksiin. J
Kielimuuri on välillä este esimerkiksi siivoojien kanssa. Olen viihtynyt kyllä
tässä hotellissa todella hyvin. Työpäivät on mukavia ja rentoja, ja työkaverit
huippuja! Pienessä hotellissa pystyy antamaan henkilökohtaista palvelua
asiakkaille ja pääsemme näkemään läheltä miten hotelli käytännössä toimii.
Täällä hoidetaan itse kaikki, esimerkiksi ruokaostokset tekee hotellin toinen
omistaja Antonio, siivoojat laittavat myös aamiaisen eikä mitään ulkopuolisia
firmoja juuri täällä hotellilla näe.
Aulassa olemme kirjoitelleet tätä sekä englanninkielistä blogiamme
Hotellissa käy suunnilleen yhtä paljon ulkomaalaisia
kuin italialaisiakin asiakkaita. Ulkomaalaisia on ollut paljon Saksasta, ja esim.
Sveitsistä, Sloveniasta, Tanskasta, Englannista ja Ranskasta. Ulkomaalaisia
asiakkaita pystymme palvelemaan paljon paremmin kielen takia. Useimmat
italialaiset asiakkaat eivät osaa yhtään englantia joten silloin emme pysty
esim. tekemään check-in:iä heille. Olemme toki opetelleet italiaksi joitakin
fraaseja joita voimme käyttää italialaisten asiakkaiden sattuessa paikalle respaan (ja
silloin soitamme Antonion tai Anna-Marian paikalle)
Hotellin pienimuotoinen baari Ilmoitustaululta näkee esim. säätiedotuksen
Check-in
Corte Fioritassa
Check-in-tilanteessa asiakas toivotetaan tervetulleeksi,
ja häneltä pyydetään henkilöllisyystodistukset. Etsimme varauksen
järjestelmästä ja kuittaamme asiakkaan saapuneeksi. Teemme hänelle avainkortin
ja sitten kerromme käytännön asioista (milloin check-out, milloin aamiainen, ja
tärkeä asia eli miten käyttää sivuovea kun respa on mennyt kiinni klo 21).
Asiakkaiden tiedot kirjataan Hotel 2000-järjestelmään, josta ne lähtevät
viranomaisten tietoon. Silloin tällöin, ainakin kysyttäessä, annamme
asiakkaalle Bosan kartan ja selitämme missä hotelli sijaitsee, mitä nähtävää
täällä on ja missä on hyviä ravintoloita. Sitten saatamme asiakkaan huoneeseen.
Jos huone on muussa rakennuksessa kuin päärakennus, hänet viedään huoneeseen
golfauton kanssa (tai kävellen jos ei ole matkalaukkuja), mutta golfautoa emme
kyllä ole päässeet ajelemaan ainakaan vielä. :-D
Check-out
Corte Fioritassa
Check-out on melko helppo juttu. Siinä pyydetään
asiakkaan avain takaisin, mahdollisesti palautetaan henkilöllisyystodistukset
ja hoidetaan laskutus (ellei asiakas ole maksanut etukäteen.)
Saluti da Bosa, Niina :-)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti