sunnuntai 1. toukokuuta 2016

Työssäoppiminen hotellissa

Ciao!!
Tässä postauksessa kerron hieman hotellistamme työssäoppimispaikkana ja työn sisällöstä.

Olemme siis Corte Fiorita-hotellissa työssäoppimassa, vastaanotossa. Suurimman osan huhtikuuta meillä oli hyvin epäsäännölliset työajat, ja saimme tietää edellisen päivän iltana milloin on töitä. Nykyään työt ovat vuoroissa, yhdellä aamuvuoro, yhdellä iltavuoro ja yhdellä vapaapäivä, tämä systeemi siis jatkuu myös viikonloppujen yli. Vuoroista huolimatta välillä meidät saatetaan kutsua töihin muulloinkin, jos vaikka hotelliin on tulossa suuri ryhmä check-in-asiakkaita. Työhön kuuluu enimmäkseen respassa oloa, mutta myös juoksevia asioita kuten ruokaostosten tekemisessä auttamista. Respassa kirjaamme tulleita varauksia hotellin käyttämään Hotel 2000-järjestelmään (joka on italiaksi), hoidamme check-in ja check-out-tilanteita, tarkistamme että varaukset on oikein, teemme hieman paperitöitä, teemme laskutuksia, vastailemme asiakkaiden kysymyksiin, päivystämme vastaanotossa kun muut työntekijät hoitavat hotellin muita asioita, näytämme walk-in-asiakkaille huoneita ja saatamme asiakkaita huoneisiinsa.

Iida ja Niina respassa

Corte Fiorita on pieni hotelli, jossa on yhteensä 26 huonetta. Työntekijöitä on vain 3 (joista 2 on omistajia) + siivoojat. Töissä on tuttavallinen tunnelma ja työntekijät Antonio, Marco ja Anna-Maria ovat ottaneet meidät todella avoimesti vastaan ja he ovat todella mukavia. He ovat selittäneet kaikki asiat perusteellisesti ja vastailevat aina mahdollisiin kysymyksiin. J Kielimuuri on välillä este esimerkiksi siivoojien kanssa. Olen viihtynyt kyllä tässä hotellissa todella hyvin. Työpäivät on mukavia ja rentoja, ja työkaverit huippuja! Pienessä hotellissa pystyy antamaan henkilökohtaista palvelua asiakkaille ja pääsemme näkemään läheltä miten hotelli käytännössä toimii. Täällä hoidetaan itse kaikki, esimerkiksi ruokaostokset tekee hotellin toinen omistaja Antonio, siivoojat laittavat myös aamiaisen eikä mitään ulkopuolisia firmoja juuri täällä hotellilla näe.

Aulassa olemme kirjoitelleet tätä sekä englanninkielistä blogiamme

Hotellissa käy suunnilleen yhtä paljon ulkomaalaisia kuin italialaisiakin asiakkaita. Ulkomaalaisia on ollut paljon Saksasta, ja esim. Sveitsistä, Sloveniasta, Tanskasta, Englannista ja Ranskasta. Ulkomaalaisia asiakkaita pystymme palvelemaan paljon paremmin kielen takia. Useimmat italialaiset asiakkaat eivät osaa yhtään englantia joten silloin emme pysty esim. tekemään check-in:iä heille. Olemme toki opetelleet italiaksi joitakin fraaseja joita voimme käyttää italialaisten asiakkaiden sattuessa paikalle respaan (ja silloin soitamme Antonion tai Anna-Marian paikalle)

 
 Hotellin pienimuotoinen baari                            Ilmoitustaululta näkee esim. säätiedotuksen

Check-in Corte Fioritassa
Check-in-tilanteessa asiakas toivotetaan tervetulleeksi, ja häneltä pyydetään henkilöllisyystodistukset. Etsimme varauksen järjestelmästä ja kuittaamme asiakkaan saapuneeksi. Teemme hänelle avainkortin ja sitten kerromme käytännön asioista (milloin check-out, milloin aamiainen, ja tärkeä asia eli miten käyttää sivuovea kun respa on mennyt kiinni klo 21). Asiakkaiden tiedot kirjataan Hotel 2000-järjestelmään, josta ne lähtevät viranomaisten tietoon. Silloin tällöin, ainakin kysyttäessä, annamme asiakkaalle Bosan kartan ja selitämme missä hotelli sijaitsee, mitä nähtävää täällä on ja missä on hyviä ravintoloita. Sitten saatamme asiakkaan huoneeseen. Jos huone on muussa rakennuksessa kuin päärakennus, hänet viedään huoneeseen golfauton kanssa (tai kävellen jos ei ole matkalaukkuja), mutta golfautoa emme kyllä ole päässeet ajelemaan ainakaan vielä. :-D

Check-out Corte Fioritassa

Check-out on melko helppo juttu. Siinä pyydetään asiakkaan avain takaisin, mahdollisesti palautetaan henkilöllisyystodistukset ja hoidetaan laskutus (ellei asiakas ole maksanut etukäteen.) 

Saluti da Bosa, Niina :-) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti